19 Mart 2013 Salı

Türkiye'nin Perakende Devi : MİGROS


İstanbul’da  giderek artan  nüfus  ve  hayat  pahalılığı  karşısında 1954  yılında İstanbul Belediyesi  İsviçre’de  “Ucuzluğun  Kralı”  adıyla   bilinen  Migros  teşkilatının benzerinin  Türkiye’de  kurulmasına  karar  verir. Böylece  semt semt  dolaşan  Migros seyyar  satış  kamyonları  işe  başlamış  olur.  Bu  dönemde  Türk  tüketicisi,  İlk  hijyenik ambalaj,  ilk  etiket  ve  raf  ömrü uygulaması  gibi  günümüzün  olmazsa  olmaz perakendecilik  uygulamalarıyla  tanışmış   olur. Türkiye’nin  önde  gelen  gruplarından Koç  Holding,  kurucusu  Vehbi  Koç’un  isteğiyle  1975  yılında  Migros’un  çoğunluk hisselerini  devralır  ve  böylece  Migros’un  İstanbul’dan  başlayarak  yıllar  içinde  tüm Türkiye’deki  tüketicilere  ulaşan  hızlı  mağazalaşma  süreci  başlamış  olur.

  Türkiye’nin  dış  piyasaya  entegre  olma  yönündeki  ekonomik  politikaları doprultusunda,  Migros,  1990  yılının  sonundan  itibaren  büyük  mağazacılık uygulamasına  başlar.  Peş  peşe  MM  ve  MMM  Migroslar  açılırken  bu  süreçte  Migros, Türkiye’de  işgücü  piyasasına  ilk  kez  part  time  çalışma  kavramını  getirir. Yine  bir  ilk olarak  Migros  mağazaları, Türk  tüketicisini  bilgisayarlı,  otomatik  kasalarla  tanıştırır. 1991  yılında  halka  açık  bir  şirket  haline  gelen  Migros, 1995  yılında  Türkiye’nin  ilk indirim  markası   Şok’u  yaratır  ve  kredi  kartlı  alışveriş  imkanı  ile  bir  ilke  daha  imza atar. Migros, kuruluşunun  40. yılında  Marmara,  Ege,  Akdeniz,  İç Anadolu  ve  Güneydoğu  olmak  üzere  5  bölgede  74  Migros  ve  Şok  mağazasıyla  tüketiciye  ulaşır hale  gelir. Migros   bu  dönemde  yurtdışı  projeleri  için  altyapı  çalışmalarını  da tamamlar  ve  1996  yılında  ilk  yurtdışı  mağazası  Bakü  Ramstore’u  hizmete  sunar. Ardından  Moskova’da  mağaza  açan   Migros, 1997  yılında  internetle  alışverişin öncülüğünü  yaparak  Migros  Sanal   Market’i  faaliyete  geçirir. Türkiye  ve  Avrupa'da  ilk kez  “Kasiyersiz Kasa”  sistemini  kullanan  Migros,  yurtdışında  Azerbaycan, Rusya’nın ardından  Kazakistan'la  birlikte  3  ülkede  12  Ramstore  ile  hizmet  vermeye  başlar.

2000  yılına   gelindiğinde  Migros,  yurt  içinde  ve  yurt  dışında   toplam  mağaza sayısını  450'ye  yükseltir. Tüm   bu  çalışmalarının  arasında  eğitimi  de  unutmayan Migros; Koç Üniversitesi-Migros   Perakendecilik  Eğitim  Merkezi’ni  2000  yılında  açar. 2004  yılında  Migros'un  50.  yılı   sebebiyle  İsviçre Migros,  1930  yılındaki  1  numaralı satış  kamyonunu  Türkiye'ye  getirerek  Rahmi  M.Koç  Müzesi'ne  hediye  eder. Migros, 2005  yılında  perakende   zinciri  Tansaş'ı da  bünyesine  katarak  mağaza  sayısını  722'ye yükseltir. Artık  müşterilerine  Migros, Tansaş,  Şok,  Macrocenter,  Kangurum markalarıyla ulaşan  Migros  Ticaret A.Ş., 2001-2006  yılları  arasında  en  hızlı  büyüyen  50  şirket arasında  12.  sırada   yer  alır. Türkiye’de  tüketiciyi   süpermarket  kavramı  ile  tanıştıran  Migros,   kurulduğu  günden  beri   sektöründe  lider   perakende  şirket  olma özelliğini  yenilikçi  çalışma  ve  hizmetleriyle  halen  sürdürmektedir.
 
 
1930 tarihli 1 numaralı satış kamyonu- Rahmi Koç Müzesi

0 yorum:

Yorum Gönder