İstanbul’da giderek
artan nüfus ve hayat pahalılığı
karşısında 1954 yılında İstanbul Belediyesi İsviçre’de “Ucuzluğun Kralı” adıyla
bilinen Migros teşkilatının benzerinin Türkiye’de kurulmasına karar verir.
Böylece semt semt dolaşan Migros seyyar satış kamyonları işe başlamış olur. Bu dönemde Türk tüketicisi, İlk hijyenik ambalaj, ilk etiket ve raf ömrü
uygulaması gibi günümüzün olmazsa olmaz perakendecilik uygulamalarıyla tanışmış
olur. Türkiye’nin önde gelen gruplarından Koç
Holding, kurucusu Vehbi Koç’un isteğiyle 1975 yılında Migros’un çoğunluk
hisselerini devralır ve böylece Migros’un İstanbul’dan başlayarak yıllar içinde
tüm Türkiye’deki tüketicilere ulaşan hızlı mağazalaşma süreci başlamış olur.
Türkiye’nin
dış piyasaya entegre olma yönündeki ekonomik politikaları doprultusunda, Migros,
1990 yılının sonundan itibaren büyük mağazacılık uygulamasına başlar. Peş peşe MM ve MMM Migroslar açılırken bu
süreçte Migros, Türkiye’de işgücü piyasasına ilk kez part time çalışma
kavramını getirir. Yine bir ilk olarak Migros mağazaları, Türk tüketicisini
bilgisayarlı, otomatik kasalarla tanıştırır. 1991 yılında halka açık
bir şirket haline gelen Migros, 1995 yılında Türkiye’nin ilk indirim markası
Şok’u yaratır ve kredi kartlı alışveriş imkanı ile bir ilke daha imza atar. Migros,
kuruluşunun 40. yılında Marmara, Ege, Akdeniz, İç Anadolu ve Güneydoğu olmak
üzere 5 bölgede 74 Migros ve Şok mağazasıyla tüketiciye ulaşır hale gelir. Migros
bu dönemde yurtdışı projeleri için altyapı çalışmalarını da tamamlar ve 1996
yılında ilk yurtdışı mağazası Bakü Ramstore’u hizmete sunar. Ardından Moskova’da mağaza açan
Migros, 1997 yılında internetle alışverişin öncülüğünü yaparak Migros Sanal
Market’i faaliyete geçirir. Türkiye ve Avrupa'da ilk kez “Kasiyersiz Kasa” sistemini
kullanan Migros, yurtdışında Azerbaycan, Rusya’nın ardından Kazakistan'la
birlikte 3 ülkede 12 Ramstore ile hizmet vermeye başlar.
2000 yılına
gelindiğinde Migros, yurt içinde ve yurt dışında toplam mağaza sayısını 450'ye yükseltir. Tüm
bu çalışmalarının arasında eğitimi de unutmayan Migros; Koç Üniversitesi-Migros
Perakendecilik Eğitim Merkezi’ni 2000 yılında açar. 2004 yılında Migros'un 50. yılı
sebebiyle İsviçre Migros, 1930 yılındaki 1 numaralı satış kamyonunu Türkiye'ye
getirerek Rahmi M.Koç Müzesi'ne hediye eder. Migros, 2005 yılında perakende
zinciri Tansaş'ı da bünyesine katarak mağaza sayısını 722'ye yükseltir. Artık müşterilerine
Migros, Tansaş, Şok, Macrocenter, Kangurum markalarıyla ulaşan Migros Ticaret
A.Ş., 2001-2006 yılları arasında en hızlı büyüyen 50 şirket arasında 12. sırada
yer alır. Türkiye’de tüketiciyi süpermarket kavramı ile tanıştıran Migros,
kurulduğu günden beri sektöründe lider
perakende şirket olma özelliğini yenilikçi çalışma ve hizmetleriyle halen
sürdürmektedir.
0 yorum:
Yorum Gönder