Günümüzde şirketlerin, kurumların farklı alanlarda sosyal
sorumluluk projeleri girişiminde bulunmaları bir rekabet halini alsa da,
temelde kurumsal sosyal sorumluluk olarak adlandırılan ve kurumların faaliyet
gösterdikleri alan çerçevesinde belirli ekonomik, hukuki, etik ve sosyal
unsurları yerine getirerek kazanç düşünmeksizin topluma yarar sağlamayı
hedeflediği projelerdir. Ancak bir kurum
hem proje içerisinde hedeflediği toplumu gerçekten mutlu etmeyi hem de bundan
kazanç sağlamayı başarabilir mi? Bir yiyecek ve içecek şirketi, bunu gerçekten
başarıyor.
Bundan birkaç yıl önce
Meksika’da Jalisco Sıradağları’nın kayalık yamaçlarının arkasına saklanmış küçük
bir kasabadaki çiftçiler tarlalarındaki hasattan kalan zararı karşılamak için
Amerika’ya giderek vasıfsız işçi olarak çalışıyor ya da hayvanlarını satmak
zorunda kalıyordu. Şirket bu durum üzerine bir proje gerçekleştirdi ve çiftçilerle onların tohum ve gübre, tarım
sigortası ve ekipman satın almak için ihtiyaç duydukları krediyi güvence altına
almalarını sağlayan bir anlaşma yaptı. Başta 300’e yakın çiftçi artık ürettikleri
mısırı fiyat garantisi veren bu şirkete satıyor ve hem haklarını güvence altına
alıyor aynı zamanda da zarar etmek yerine artık kar ediyordu. Şirket şu anda
850’ye yakın çiftçi ile anlaşma yapmış durumda. Sadece çiftçilere gelir kaynağı
olmadı, çiftçilerin beslenme ve eğitim standartlarını yükseltirken, yasadışı, göç ve hatta hint keneviri üretimini de durdurdu ve bölgeyi kalkındırdı.
Şirket 1000’e yakın çiftçinin haklarını koruyarak ve onlara
fiyat garantisi vererek bundan nasıl kazanç edebildiğine baktığımızda, şirket sosyal
sorumluk projesi olarak başlasalar da bünyesine oldukça kar getiren bir
projeye dönüştüğünü söylüyor. Bunun nedenini şirket, ürünlerinin besin kalitesini
artırmak için ihtiyaç duyduğu yerel bir ayçiçeği yağı kaynağını arttırması, çiftliklerin
şirketin iki fabrikasına yakın ve ürünlerine ve işleme yöntemlerine en uygun
mısırı sağlamalarından dolayı yüklü nakliye masraflarını da azaltması ile bu masrafların yaptıkları girişimden fazla olmasıyla kara geçtikleri şeklinde açıklıyor.
Çok ta sağlıklı gıdalar üretmeyen bir şirketin bu kadar
insanın yüzünü bir proje ile güldürmesi oldukça güzel olsa da, bir kurumsal
sosyal sorumluluk projesinde de kar elde etmesinin ne kadar etik olduğu akıllarda
soru işareti bırakıyor.
0 yorum:
Yorum Gönder