Yıllar içerisinde teknoloji ile başka gelişmelerle kendimiz hayatlarımız, olaylara
veya durumlara karşı tavırlarımız, duygularımız değişiyor, ancak yemek yemeye
karşı olan ilgimiz genelde hep aynı düzeyde. Her an her yerde ne yesem diye
düşünürken bulabiliyoruz kendimizi ancak ne pişirsem sorusu aynı şekilde meşgul
etmiyor bizi. Çünkü yemeksepeti.com ile yüzlerce restoran bilgisayarımızda,
i-padimizde, cep telefonumuzda.
Bugün
Türkiye’nin en büyük online yemek sipariş sitesi olan yemeksepeti.com fikrinin
sahibi Nevzat Aydın’ın hikayesi MBA yapmak ve e- ticaret eğitimi almak için
gittiği San Francisco’da başlıyor. Eğitimi sırasında internetten yemek siparişi fikri aklına düşüyor ne kadar
ertelemeye çalışsa da eğitimini yarıda bırakıp Türkiye’ye dönüyor arkadaşı
Melih Ödemiş’e fikrini anlatıyor ve ikna ediyor. Ancak asıl önemli olan
restoranları da bu işe ikna edebilmek. Kapı kapı gezip fikirlerini anlatmaya
başlıyorlar: “ biz internet üzerinden sipariş alacağız,
size göndereceğiz, siz de siparişi müşteriye göndereceksiniz, bize de size
yönlendirdiğimiz sipariş üzerinden komisyon vereceksiniz. Sipariş yoksa
komisyonda yok…”. Yıl 2001 ve internetten sipariş almak o günün Türkiye’si
için Ütopik. Sorun sadece siparişle bitmiyor, restorana sipariş nasıl
iletilecek, bilgisayar mı kullanmalılar yoksa fax mı yazılmalı, telefonla
arasak ne kadar sürer, son soru siparişi kim götürecek Yemeksepeti’mi restoran
mı? Nevzat bey ise en korktukları sorunun müşteri yakalayabilecek miyiz
olduğunu söylüyor.
Yemeksepeti.com ilk olarak Etiler, Levent, iş kuleleri
civarında servis vermeye başlıyor. Sadece 20 çalışan var ve gelen siparişleri takip edebilmek için gün boyu Nevzat bey sitenin başında nöbet tutuyor. Bu süreçte
işin en sorunlu ve komik kısmı motorcular oluyor. 30 dakikayı doldurmak için motorculara
kapıyı açmayan müşteriler, aşçıya kızıp yemeği bozup götüren motorcular,
pizzanın boyutunu ölçüp geçen seferkinden 2 cm kısa diyerek bize mail atanlar…
ama pes etmedik çünkü biliyoruz ki eğer müşteri varsa
yemek var!.
Ömer
Ödemiş yemeksepeti.com’un başarıları şu
şekilde sıralıyor:
-
Ortakların uyumu (iş bölümü, saygı ve öncelikler),
- Teknolojiyi iyi kullanmamız,
- Kullanıcılarımızı can kullağı ile dinlememiz,
- Kendi kendimizle yarışmamız ve sürekli gelişmemiz,
- Ölçeklenebilir olmamız,
- Riskleri ön görüp yönetmeye çalışmamız,
- Rekabet avantajını iyi korumamız,
- Tarafsız kalmamız,
- Fark yaratmamız,
- ve PR'a önem vermemizdir.- Teknolojiyi iyi kullanmamız,
- Kullanıcılarımızı can kullağı ile dinlememiz,
- Kendi kendimizle yarışmamız ve sürekli gelişmemiz,
- Ölçeklenebilir olmamız,
- Riskleri ön görüp yönetmeye çalışmamız,
- Rekabet avantajını iyi korumamız,
- Tarafsız kalmamız,
- Fark yaratmamız,
Yemeksepeti.com bugün yaklaşık 1300 civarı restoran ile çalışıyor, ortalama 240.000 üyeye sahip. Üyeleri konusunda çok hassaslar eğer bir üyesi iki defa aynı restorandan memnun kalmazsa, restoranı liste dışı bırakıyor ve üyelerinin bir sonraki online siparişini kendileri karşılıyor. bu konudaki politikaları söz konusu aç insanlar ve onlara karşı hassas olunması gerektiği.
Kaynakça:
http://cadde.milliyet.com.tr/2012/06/13/YazarDetay/1552874/yemeksepeti-nin-hikayesi
http://morfikirler.com/yazi/yemeksepeticom-fikri-ve-basari-hikayesi
http://tr.wikipedia.org/wiki/Yemeksepeti.com
0 yorum:
Yorum Gönder