The Corporation Kanada yapımı bir belgesel olup Joe Bakan tarafından hazırlanmıştır ve yönetmenliğini Marc Achbar ve Jennifer Abott üstlenmiştir. Kapitalizm ile birlikte şirket küresel bir güç haline gelmiştir. Bu küresel gücün insanlar üzerinde yarattığı etki çok ciddidir ve bir o kadar da endişe vericidir. Şirket psikopat bir kişidir, hasta ruhludur, bencildir, sorumsuzdur, ahlaksızdır... oysa, özellikle çeşitli propagandalarla, reklam filmleriyle şirket denen kişi paydaşlarını düşünen sevgi dolu, paylaşımcı, sorumluluk sahibi, tüketiciyle dost, tüketicinin yanında bir görünüm sergilemektedir.
Şirketi insan olarak düşünmek elbette hata değildir çünkü hukukun önünde belli haklara ve sorumluluklara sahip tüzel bir kişiliktir şirket. Ama şirketin karakterini oluşturan, ona yön veren, itibarını, geleceğini yapılandıran da biz insanlardan başkası değildir. Yani insan, şirket denen kişiyi tüketicinin karşısına ahlaklı bir kişi gibi sunup aslında psikopat bir kişiyi çeşitli reklam teknikleri ile toplumun en gözde markası haline bile getirebilir. Burada "vicdan" olgusu ön plana çıkmaktadır. Çoğu şirketin göz ardı ettiği ama olmadığı için eleştirilen; iyiyi kötüden ayırt edebilmemize yarayan iç sesimiz. Zaten filmin değindiği en önemli noktalardan biri de, işverenlerin, gelişmekte olan ülkelerdeki insanları, ucuz iş gücü olarak kullanıp, sağlıklarını tehdit eden unsurları göz ardı etmeleridir. Bu şekilde her bir çalışan, kendi haklarından yoksun birer sömürge olarak çalışma hayatına devam etmektedir.
Şirketin "sürdürülebilir" olması; yani çevreye olumlu katkısı, tüketiciyi bilinçlendirebilmesi ve doğaya zarar vermemesi ahlaklı bir şirketin olmazsa olmaz kurallarıdır. Bu kuralları yerine getirmek ya da psikopat bir kişi yaratıp sadece kar amacı gütmesini emretmek, küresel savaş içinde, itibar mı, yoksa daha çok para mı sorusuna cevap aramaktır.
http://t24.com.tr/haber/greenpeace-dev-markalarin-giyisileri-zehirliyor/217919
9 Aralık 2012 Pazar
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder