9 Aralık 2012 Pazar

AHLAK YOKSUNU




    The  Corporation  Kanada  yapımı  bir  belgesel  olup  Joe  Bakan  tarafından  hazırlanmıştır ve  yönetmenliğini  Marc  Achbar  ve  Jennifer  Abott  üstlenmiştir. Kapitalizm  ile  birlikte  şirket  küresel  bir  güç  haline  gelmiştir.  Bu  küresel  gücün  insanlar  üzerinde  yarattığı  etki  çok  ciddidir  ve bir  o kadar  da endişe  vericidir. Şirket  psikopat  bir  kişidir,  hasta  ruhludur,  bencildir,  sorumsuzdur,  ahlaksızdır...  oysa, özellikle  çeşitli  propagandalarla,  reklam  filmleriyle  şirket  denen  kişi  paydaşlarını  düşünen  sevgi  dolu,  paylaşımcı,  sorumluluk sahibi,  tüketiciyle  dost, tüketicinin  yanında  bir  görünüm  sergilemektedir.

  Şirketi  insan  olarak  düşünmek  elbette  hata  değildir  çünkü  hukukun  önünde  belli  haklara  ve sorumluluklara  sahip  tüzel  bir kişiliktir şirket.  Ama  şirketin  karakterini  oluşturan,  ona  yön  veren,  itibarını,  geleceğini  yapılandıran  da biz  insanlardan  başkası  değildir.  Yani  insan,  şirket  denen kişiyi  tüketicinin  karşısına  ahlaklı  bir  kişi  gibi sunup  aslında  psikopat  bir  kişiyi  çeşitli  reklam  teknikleri  ile toplumun  en  gözde  markası  haline  bile  getirebilir.  Burada  "vicdan"  olgusu  ön plana  çıkmaktadır.  Çoğu  şirketin  göz ardı  ettiği  ama  olmadığı  için  eleştirilen;  iyiyi  kötüden  ayırt edebilmemize  yarayan  iç sesimiz.  Zaten  filmin  değindiği  en  önemli  noktalardan  biri  de,  işverenlerin,  gelişmekte  olan  ülkelerdeki  insanları, ucuz  iş gücü  olarak  kullanıp, sağlıklarını  tehdit  eden  unsurları  göz  ardı  etmeleridir.  Bu  şekilde  her  bir  çalışan,  kendi  haklarından  yoksun  birer  sömürge  olarak  çalışma  hayatına  devam  etmektedir.

 Şirketin  "sürdürülebilir"  olması;  yani  çevreye  olumlu  katkısı,  tüketiciyi  bilinçlendirebilmesi  ve  doğaya zarar  vermemesi   ahlaklı  bir  şirketin  olmazsa  olmaz  kurallarıdır.  Bu  kuralları  yerine  getirmek  ya da psikopat  bir  kişi  yaratıp sadece   kar  amacı  gütmesini  emretmek,  küresel  savaş  içinde,  itibar  mı,  yoksa  daha  çok  para  mı  sorusuna  cevap  aramaktır.

http://t24.com.tr/haber/greenpeace-dev-markalarin-giyisileri-zehirliyor/217919

0 yorum:

Yorum Gönder