23 Nisan 2013 Salı


    European Communication Monitor  iletişim sektöründeki trendleri, konuları ve  iletişimcilerin karşılaştığı zorlukları araştırarak bu araştırma sonuçlarını sayısal verilere dayandırarak açıklıyor. Dört bölgede 42 ülkenin dahil olduğu araştırmada etik sorunlar, sosyal medya, maaşlar, akreditasyon gibi konularda pek çok konu sayısal verilere dayandırılarak açıklanıyor.
2012 araştırma verilerinde dijital iletişim konusunda detaylı bilgilere yer vermiş. Çağımız iletişim sektöründe çok büyük yere sahip olan dijital iletişimin önemini sayısal veriler üzerinden kavramamıza son derece yardımcı oluyor. Dijital iletişim bütün kurumlar için son derece önemli bir konuma ulaştı. Hem PR hem reklam alanında dijital iletişim mecralarında belirli bir yer sahibi olan kurumlar iletişim hedeflerine ulaşmada büyük başarı gösteriyorlar. Dijital iletişim çok çeşitli mecralar üzerinden hedef kitlelere ulaşma imkanı sunuyor. Aşağıdaki grafikte dijital iletişimde en çok kullanılan mecraları gösteriliyor. 










     Dijital iletişimin bu büyük önemine rağmen, her iletişim mecrasında birtakım eksiklikler görülüyor. Avrupa’da dahi kurumlar dijital iletişime gerekli önemi vermiyorlar. Aşağıdaki grafikte dijital iletişim araçlarındaki eksiklik oranını görebiliriz.







     Avrupa’da görülen dijital iletişim eksiklerinin nedenlerini tahmin etsem de kesin bir yorum yapmak istemiyorum. Fakat Türkiye’deki eksiklikler için bir reklamcılık öğrencisi olarak gerek ajanslardaki tanıdıklarımdan gerek hocalarımdan edindiğim bilgiler doğrultusunda yorumda bulunabilirim. Türkiye’de dijital iletişimin ne kadar büyük bir öneme sahip olduğu herkes tarafından biliniyor fakat dijital iletişime verilen önem halen daha tartışılan bir konu. Kurumlar yılların getirdiği ana akım medya alışkanlıklarından kolay vazgeçemiyorlar. Dijital iletişime yapılan yatırımları gereksiz buluyorlar. Çünkü dijital iletişim trendleri ana akım medya trendlerinden biraz farklı. Öncelikle yapılan PR, reklam vb çalışmaların kısa olması gerekiyor. Çünkü dijital ortamda kimse bir şeye fazla zaman ayırmak istemiyor. Kurumlarda kısa iletişim çalışmaları yerine ana akım medya üzerinden yapılan uzun iletişim çalışmalarını tercih ediyorlar. Bunun daha yararlı olacağını düşünüyorlar. Ayrıca dijital ortamda direk kurumla ilgili iletişime geçmek doğru bulunmuyor. Tüketiciyi ilgilendirecek bir iletişim içeriği bulmak gerekiyor.  Tüketici o içeriğe ilgi duyup kurumla ilgili iletişim hedefini alabilir. Örneğin viral reklamlar, kurumların facebook sayfalarındaki viral reklamlar vb.  Bu farklı içerikler kurumlarda, ürünle ilgili bir şey yok algısının oluşmasına yol açıyor. Reklam verenler, PR kampanyası isteyenler benmerkezci iletişimden yana fakat dijital ortamda iletişim bu şekilde yürümüyor.
 Tüm bunlara rağmen ülkemizde de dijital iletişim payı hızlı bir şekilde artıyor. 2012’de dijital iletişim yatırımları %30 artarak toplamda aldığı payı %18’çıkardı.(KAHRAMAN,2013) Gelişen teknoloji, yurttaşlarımızın sosyal medya tutkusu düşünüldüğünde bu payın giderek artacağını düşünüyorum. Aşağıdaki grafikte2011 yılında hangi Türkiye’de reklam yatırımlarının hangi dijital mecra üzerinden % kaç olduğunu görebiliriz.





     Dijital iletişim konusunda halen şüpheler olsa da yapılan çalışmaların iletişim hedeflerine ulaşmada çok etkili olduğunu gören yatırımcılar sayesinde bu şüphe yavaş yavaş ortadan kalkıyor. MediaCat yatırımcılarla yaptığı bir ankette hangi mecraya yapılan yatırımın geri dönüşünün tatmin edici olduğunu sormuş ve internet televizyondan sonra ikinci sırada geliyor.(ÖZKAN,2013)  Sanırım Tv reklamlarının daha geniş kitlelere ulaşacağı düşüncesi anketin sonuçlarında belirleyici faktör olmuş.




     Yapılan tüm çalışmalar göz önüne alındığında dijital iletişime verilen önemin şuan yetersiz olduğunu fakat günden güne bu durumun olumlu yönde değişeceğini söyleyebilirim. Dijital mecraların tüketiciye ulaşmada ne kadar etkili olduğu görüldükçe kurumlar daha fazla önem verecektir




 KAYNAKÇA

1-Kahraman,Kerim (2013,20 Nisan) ' Dijital pazarda reklam payı büyüyor...' Erişim tarihi: 23.04.13 http://mysubh.com/makale/498/dijital-pazarda-reklam-payi-buyuyor.html


2-Özkan, Pelin (2013, 7 Şubat) 'Mecralar 2013'ü Nasıl Geçirecek ? ' Erişim tarihi: 23.04.13 http://www.mediacatonline.com/makale/mecralar-2013u-nasil-gecirecek/ 

0 yorum:

Yorum Gönder