European Communication Monitor iletişim sektöründeki trendleri, konuları ve
iletişimcilerin karşılaştığı zorlukları araştırarak bu araştırma
sonuçlarını sayısal verilere dayandırarak açıklıyor. Dört bölgede 42 ülkenin
dahil olduğu araştırmada etik sorunlar, sosyal medya, maaşlar, akreditasyon
gibi konularda pek çok konu sayısal verilere dayandırılarak açıklanıyor.
2012 araştırma verilerinde
dijital iletişim konusunda detaylı bilgilere yer vermiş. Çağımız iletişim
sektöründe çok büyük yere sahip olan dijital iletişimin önemini sayısal veriler
üzerinden kavramamıza son derece yardımcı oluyor. Dijital iletişim bütün
kurumlar için son derece önemli bir konuma ulaştı. Hem PR hem reklam alanında
dijital iletişim mecralarında belirli bir yer sahibi olan kurumlar iletişim
hedeflerine ulaşmada büyük başarı gösteriyorlar. Dijital iletişim çok çeşitli
mecralar üzerinden hedef kitlelere ulaşma imkanı sunuyor. Aşağıdaki grafikte dijital
iletişimde en çok kullanılan mecraları gösteriliyor.
Dijital iletişimin bu büyük önemine rağmen, her iletişim
mecrasında birtakım eksiklikler görülüyor. Avrupa’da dahi kurumlar dijital
iletişime gerekli önemi vermiyorlar. Aşağıdaki grafikte dijital iletişim
araçlarındaki eksiklik oranını görebiliriz.
Avrupa’da görülen dijital iletişim eksiklerinin nedenlerini
tahmin etsem de kesin bir yorum yapmak istemiyorum. Fakat Türkiye’deki
eksiklikler için bir reklamcılık öğrencisi olarak gerek ajanslardaki
tanıdıklarımdan gerek hocalarımdan edindiğim bilgiler doğrultusunda yorumda
bulunabilirim. Türkiye’de dijital iletişimin ne kadar büyük bir öneme sahip
olduğu herkes tarafından biliniyor fakat dijital iletişime verilen önem halen
daha tartışılan bir konu. Kurumlar yılların getirdiği ana akım medya
alışkanlıklarından kolay vazgeçemiyorlar. Dijital iletişime yapılan yatırımları
gereksiz buluyorlar. Çünkü dijital iletişim trendleri ana akım medya
trendlerinden biraz farklı. Öncelikle yapılan PR, reklam vb çalışmaların kısa
olması gerekiyor. Çünkü dijital ortamda kimse bir şeye fazla zaman ayırmak
istemiyor. Kurumlarda kısa iletişim çalışmaları yerine ana akım medya üzerinden
yapılan uzun iletişim çalışmalarını tercih ediyorlar. Bunun daha yararlı
olacağını düşünüyorlar. Ayrıca dijital ortamda direk kurumla ilgili iletişime
geçmek doğru bulunmuyor. Tüketiciyi ilgilendirecek bir iletişim içeriği bulmak
gerekiyor. Tüketici o içeriğe ilgi duyup
kurumla ilgili iletişim hedefini alabilir. Örneğin viral reklamlar, kurumların
facebook sayfalarındaki viral reklamlar vb. Bu farklı içerikler kurumlarda, ürünle ilgili
bir şey yok algısının oluşmasına yol açıyor. Reklam verenler, PR kampanyası
isteyenler benmerkezci iletişimden yana fakat dijital ortamda iletişim bu
şekilde yürümüyor.
Tüm bunlara rağmen
ülkemizde de dijital iletişim payı hızlı bir şekilde artıyor. 2012’de dijital
iletişim yatırımları %30 artarak toplamda aldığı payı %18’çıkardı.(KAHRAMAN,2013)
Gelişen teknoloji, yurttaşlarımızın sosyal medya tutkusu düşünüldüğünde bu
payın giderek artacağını düşünüyorum. Aşağıdaki grafikte2011 yılında hangi
Türkiye’de reklam yatırımlarının hangi dijital mecra üzerinden % kaç olduğunu
görebiliriz.
Dijital iletişim konusunda halen şüpheler olsa da yapılan
çalışmaların iletişim hedeflerine ulaşmada çok etkili olduğunu gören
yatırımcılar sayesinde bu şüphe yavaş yavaş ortadan kalkıyor. MediaCat
yatırımcılarla yaptığı bir ankette hangi mecraya yapılan yatırımın geri
dönüşünün tatmin edici olduğunu sormuş ve internet televizyondan sonra ikinci
sırada geliyor.(ÖZKAN,2013) Sanırım Tv reklamlarının
daha geniş kitlelere ulaşacağı düşüncesi anketin sonuçlarında belirleyici
faktör olmuş.
Yapılan tüm çalışmalar göz önüne alındığında dijital iletişime verilen önemin şuan yetersiz olduğunu fakat günden güne bu durumun olumlu yönde değişeceğini söyleyebilirim. Dijital mecraların tüketiciye ulaşmada ne kadar etkili olduğu görüldükçe kurumlar daha fazla önem verecektir
KAYNAKÇA
1-Kahraman,Kerim (2013,20 Nisan) ' Dijital pazarda reklam payı büyüyor...' Erişim tarihi: 23.04.13 http://mysubh.com/makale/498/dijital-pazarda-reklam-payi-buyuyor.html
2-Özkan, Pelin (2013, 7 Şubat) 'Mecralar 2013'ü Nasıl Geçirecek ? ' Erişim tarihi: 23.04.13 http://www.mediacatonline.com/makale/mecralar-2013u-nasil-gecirecek/
0 yorum:
Yorum Gönder