17 Nisan 2013 Çarşamba

European Communication Monitor her yıl yaptığı araştırmasında iletişim sektöründeki trendleri, konuları ve  iletişimcilerin karşılaştığı zorlukları sayısal verilere dayandırarak açıklıyor. Dört bölgede 42 ülkenin dahil olduğu araştırmada etik sorunlar, sosyal medya, maaşlar, akreditasyon gibi birçok konuya değinilmiş.

Günümüzün en popüler konularından biri olan sosyal medyayla ilgili yaptıkları araştırma özellikle dikkatimi çekti. Sosyal medyanın küçümsenmemesi gerektiğine inanıyorum ve bu konunun böyle kapsamlı bir araştırmada yer alması sosyal medyanın iletişim sektöründe ne kadar önemli bir yere sahip olduğunu gösteriyor.

Araştırma, sosyal medya araçlarının iletişim için olan önemi algısı ile Avrupalı kurumların asıl sosyal medya uygulamalarını kullanma oranı arasındaki farkı gösteriyor. Avrupalı iletişim profesyonelleri online toplulukları en önemli sosyal medya aracı olarak görüyorlar. Aşağıdaki grafikte iletişim yönetiminde kullanılan öncemli sosyal medya araçları ve kurumlardaki sosyal medya uygulamaları gösteriliyor. Online topluluklar %75.8 oranlar en önemli araç olarak görünüyor. İkinci sırada %66.6 oranla online videolar ve üçüncü sırada %65.4 oranla mobil uygulamalar geliyor.


İletişim yönetimi mobil uygulamalar alanına yetişmeli bu uygulamaları kendi çalışmalarına adapte edebilmeli. Daha önce de söylediğim gibi sosyal medyanın çok önemli olduğuna dair bir algı mevcut ancak bu algının aksine iletişimde sosyal medya uygulamalarının kullanımı pek de yüksek değil. Aşağıdaki grafik sosyal medya uygulamalarının kullanımında hangi alanlarda ne kadar eksiklik var onu gösteriyor.Mobil uygulamalar bir önceki grafikte de gördüğümüz gibi en önemli sosyal medya aracı olarak görünüyordu. Bu grafikte de sahip olduğu öneme rağmen Mobil uygulamalar en eksik kalınan sosyal medya aracı olarak görünüyor. Bir önceki grafikte önemlerine göre sıraladığımız ilk üç sosyal medya aracı bu grafikte önemli olmalarına rağmen sahip oldukları önem doğrultusunda kullanılmadığı görünüyor. Bu ikili arasındaki farkın ortadan kalkması ya da en aza indirgenmesi iletişim yönetiminin daha başarılı olmasını sağlayacaktır.

Araştırmanın gösterdiği bir diğer bilgi ise sosyal medya iletişim araçlarının Avrupa ve Amerika tarafından farklı oranlarda kullanıldığı. Sosyal ağlarını Amerikan kurumları %67.7 oranında Avrupalı kurumlar ise %50.4 oranında kullanıyor. Genel olarak Amerikan kurumlarının daha ağırlıklı olarak kullandığı görülüyor ancak wikis, mash-ups ve virtual worlds alanlarında Avrupalı kurumların az bir farkla da olsa daha çok kullandığı görünüyor. 



Sosyal medya araçlarının önemi sürekli olarak artmakta fakat yalnızca online topluluklar ve online videolar iletişim profesyonelleri tarafından desteklenmekte. Gelişen tüm alanlar iletişim profesyonelleri tarafından desteklenmeli ve sektöre entegre edilmeli böylece tüm sosyal medya araçlarının kullanımı da önemiyle paralel olarak artar. Avrupa'nın farklı bölgelerindeki sosyal medya araçlarının önem algısı da birbirinden farklılaşmakta. Kuzey Avrupa'da pek önemli olarak görülmeyen sanal alem Güney Avrupa'da daha önemli olarak görülmektedir. Fotoğraf paylaşımı Batı Avrupa'da pek önemli görünmezken Güney Avrupa'da çok daha önemli bir yere sahiptir. Her konudaki algıların bölgeden bölgeye değişmesinin mümkün olduğu gibi sosyal medya araçları hakkındaki algı da bölgeden bölgeye değişiklik gösteriyor.

Sosyal medya profesyonellerinin, sosyal medya araçlarının önemi hakkında 2011 yılında yaptığı tahminler ile 2012 yılının sonuçları karşılaştırıldığında, tahminler sonuçlara göre daha yüksek çıkmış. Dijital teknolojilerinin kullanım becerileri cinsiyete göre de ayrılmakta. Erkekler 5'te 3.54, kadınlar 5'te 3.39 oranında becerikli olarak görülmekte. Çalışılan iş alanına göre dijital iletişim becerileri farklılık gösteriyor. Online medyada çalışan bir iletişim profesyoneli 5 üzerinden 4.06 oranında dijital iletişim becerisine sahipken, iç iletişimde çalışan bir kişinin dijital iletişim becerisi 3.39 olarak görülüyor. Dijital becerilerin öğrenilmesi ve geliştirilmesi konusunda profesyoneller enformel yolları tercih ederken aynı zamanda eğitimin gerekli olduğuna da inanıyorlar. %81.4'ü enformel olanı tercih ederken %53.3'ü dışarıdan eğitim alınmasını tercih ediyor. 

Sosyal medya araçlarının önemi gün geçtikçe artış göstermekte. Yapılan araştırmalarda bölgeye, cinsiyete, çalışma alanına göre değişiklikler görünse de genel olarak sosyal medyanın iletişim yönetimindeki önemi değişmeden varlığını sürdürmektedir.  








0 yorum:

Yorum Gönder